ASM HSMK8E -Syntezator cyfrowy
Hydrasynth Explorer 888 Units to specjalna edycja syntezatora Hydrasynth Explorer, która wyróżnia się przyciągającą wzrok, pomarańczową kolorystyką i została ograniczona do produkcji zaledwie 888 sztuk na całym świecie.
Warto zaznaczyć, że ta charakterystyczna pomarańczowa kolorystyka od samego początku jest znakiem rozpoznawczym ASM. Teraz ASM celebruje to, wypuszczając specjalną edycję Hydrasynth Explorer 888 Units w tym właśnie kolorze – to kompaktowy syntezator wyposażony w 37-klawiszową, średniej wielkości klawiaturę z autorską technologią ASM Polytouch®, zapewniającą czułość na dynamikę oraz ekspresyjny, polifoniczny aftertouch – funkcje niespotykane w innych instrumentach tej wielkości. Syntezator może być zasilany także ośmioma (niedołączonymi) bateriami AA. Cała edycja jest limitowana do 888 sztuk na świecie. Dlaczego właśnie 888? Odpowiedź jest ciekawa – liczba ta jest tzw. liczbą strobogramatyczną, czyli wygląda tak samo, gdy odwrócimy ją do góry nogami, a w numerologii symbolizuje potrójne szczęście! Nic dziwnego, że Hydrasynth Explorer 888 Units przypadnie do gustu zarówno miłośnikom numerologii, jak i kolekcjonerom syntezatorów.
HYDRASYNTH EXPLORER 888 Units to syntezator łączący niezwykłą moc i mobilność, wykorzystujący silnik brzmieniowy Hydrasynth, zasilanie bateryjne oraz nową, średniej wielkości klawiaturę Polytouch® z polifonicznym aftertouchem. Interfejs użytkownika został zaprojektowany z ogromną dbałością o szczegóły, dzięki czemu tworzenie brzmień jest wyjątkowo intuicyjne i szybkie. To idealny, przenośny towarzysz każdej konfiguracji, gdy potrzebujesz kompaktowego rozmiaru.
Zaawansowany silnik syntezy wavetable, trzy oscylatory, dwa Mutatory Wave oraz dwa filtry, które można konfigurować szeregowo lub równolegle, zapewniają niezrównane możliwości generowania dźwięków.
Jeśli chodzi o możliwości wykonawcze, Hydrasynth Explorer wyposażono w 37-klawiszową klawiaturę średniej wielkości ASM Polytouch® z polifonicznym aftertouchem, co pozwala uzyskać niezwykle ekspresyjną kontrolę każdego dźwięku – poziom znany dotąd tylko z niektórych klasycznych, vintage'owych syntezatorów.
Mutatory (Mutants)
Oscylatory 1 i 2 prowadzone są do sekcji Mutants. Mutatory pozwalają modulować, kształtować i przetwarzać dźwięk na nowe (i stare) sposoby. Każdy Mutant umożliwia wybór jednej z następujących funkcji:
FM-Linear: Tworzenie klasycznych brzmień FM, z wyborem wielu źródeł modulacji, w tym zewnętrznych.
WavStack™: Tworzenie 5 kopii sygnału wejściowego i regulacja stopnia detuningu.
Osc Sync: Klasyczne twarde synchronizacje. Ciekawe efekty uzyskasz, łącząc to z morphingiem wavetable.
Pulse Width Modulation (PW-Orig): Klasyczna modulacja szerokości impulsu na dowolnej fali.
PW-Squeeze: Kompresja środkowej części fali dla unikalnego typu PWM.
PW-ASM: Dzielenie fali na 8 segmentów i ustawianie ilości FM w każdym z nich – ekstremalna forma FM.
Harmonic Sweep: Przemiatanie harmonicznych sygnału wejściowego.
PhazDiff: Generowanie różnicy pomiędzy sygnałem wejściowym a jego odwróconą i przesuniętą fazowo wersją.
Mutatory mogą też generować własne fale w trybach FM i Sync, więc nie musisz wykorzystywać do tego innych oscylatorów. Oczywiście routing jest elastyczny i możesz wybrać inne oscylatory jako źródła modulacji.
Mikser / Routing Filtrów
Trzy oscylatory trafiają do miksera wraz z generatorem szumu i modulatorem pierścieniowym. Mikser umożliwia niezależną kontrolę poziomów i panoramowania wszystkich pięciu źródeł. Następnie możesz ustawić, ile sygnału z każdego źródła trafi do filtrów 1 i 2. Filtry można ustawić szeregowo lub równolegle, co daje pełną elastyczność.
Filtry
Jeśli oscylatory i generatory tonów są sercem syntezatora, filtry są jego duszą.
Filtr 1 oferuje 16 różnych modeli (od 1 do 8 biegunów), wiele z możliwością wyboru trybu LP, BP, HP. Jest też elastyczny filtr głosowy z kontrolą formantów. Nawet gdyby był to jedyny filtr w syntezatorze, wystarczyłby na całe życie eksperymentów.
Ale nie jest sam.
Filtr 2 to 12 dB/oct filtr typu state-variable, pozwalający na płynne przemiatanie LP > BP > HP lub LP > Notch > HP (podobnie jak klasyczny filtr SEM). Oba filtry można konfigurować szeregowo lub równolegle, dzięki czemu uzyskujemy olbrzymie możliwości kreowania barw.
LFO
5 generatorów LFO – tak, aż pięć!
Każdy LFO posiada tryb STEP, pozwalający tworzyć patterny do 64 kroków, a także 10 klasycznych przebiegów (w tym Sample&Hold, szum, losowy). Każdy LFO ma opóźnienie, fade in, trzy tryby wyzwalania, wygładzanie, początkową fazę, synchronizację BPM oraz tryb One-Shot (mogą działać jak obwiednie). W wersji 2.0 pojawiły się kolejne funkcje: m.in. krokowe działanie One-Shot oraz kwantyzacja LFO.
Obwiednie
5 obwiedni DAHDSR – tak, też pięć!
Zaawansowany silnik wymaga wielu źródeł modulacji. Obwiednie mają 6 faz: Delay, Attack, Hold, Decay, Sustain, Release. Czas trwania może być ustawiany w sekundach lub podziałach rytmicznych. Można je zapętlać (tworzą wtedy LFO). Każdą można wyzwalać aż z 4 różnych źródeł (plus Tap Trigger). W wersji 2.0 doszła kwantyzacja obwiedni.
Matryca modulacji
Możliwości modulacyjne Hydrasynth są praktycznie nieograniczone.
32 sloty matrycy modulacji, 35 źródeł i aż 191 miejsc docelowych. Niemal każdy parametr syntezatora, efektów czy arpeggiatora może być celem modulacji.
Sloty matrycy mogą być także celem modulacji. Źródła i cele obejmują również wyjścia CV Mod oraz wszystkie 128 komunikatów MIDI CC.
Arpeggiator
Arpeggiator oferuje wszystkie standardowe kierunki gry arpeggia oraz kilka niestandardowych, jak tryb frazowy. Wersja 2.0 dodaje funkcje Step Offset i rozszerza zakres do 6 oktaw. Parametry takie jak RATCHET i CHANCE pozwalają generować złożone rytmy. Większość parametrów arpeggiatora może być modulowana. Wyobraź sobie, jak LFO, obwiednie czy polifoniczny aftertouch wpływają na arpeggia w czasie rzeczywistym!
CV / Gate – MIDI – USB
Oprócz standardowych portów MIDI i USB/MIDI, Hydrasynth Explorer obsługuje także złącza CV/Gate, co pozwala integrować syntezator z systemami modularnymi (standardy Eurorack, Buchla 1,2V/oct, oraz japońskie V>Hz). Wyjścia CV Mod pozwalają na szeroką modulację aż po zakres audio.
Sterowanie główne
Sekcja Main System umożliwia nawigację po bankach patchy, konfigurację ustawień systemowych, podgląd parametrów (np. obwiedni, fal, filtrów) na ekranie OLED. Przyciski INIT i RANDOM pozwalają na inicjalizację lub losowanie całego patcha, wybranego modułu lub parametru. Jest też opcja losowego łączenia cech z różnych patchy, co daje niesamowite efekty inspiracyjne. Przycisk HOME zawsze przenosi do ekranu głównego.
Sterowanie Master
Sekcja Master Control to miejsce edycji wszystkich parametrów, nadawania nazw patchom i obsługi makr. Wykorzystuje ekrany OLED, 4 enkodery wysokiej rozdzielczości, 4 przyciski i 2 strony. Parametry VOICE zapewniają dostęp do trybów polifonii, analogowego „feelingu”, panoramy głosów oraz nowych opcji modulacji per-głos. W wersji 2.0 pojawiła się funkcja glissando.
Makra
Makra służą do zaawansowanej kontroli silnika dźwiękowego na żywo. Dwie strony makr, każda z 4 parami enkoderów i przycisków, mogą być przypisane do 8 celów (w tym parametrów efektów czy tras modulacji). Całkowita transformacja brzmienia możliwa jest jednym ruchem – efekty można zapisać jako nowy patch.
Patche
Pamięć patchy zwiększona w v2.0! Hydrasynth Explorer obsługuje 8 banków po 128 patchy (razem 1024). Znajdziesz tu fabryczne presety najlepszych światowych sound designerów. Przeglądanie patchy ułatwia narzędzie Browser i trzy tryby sortowania. Zakładka Favorites pozwala na szybki dostęp do 32 wybranych patchy. Zarządzanie ułatwia Patch Manager na Windows i macOS.
Efekty
Łańcuch efektów Hydrasynth Explorer wykracza poza standardowe możliwości: pre-efekty i post-efekty, w tym pitch, Lo-Fi, EQ, distortion. Delay’e i reverby wzorowane są na najbardziej popularnych efektach na rynku – brzmią gładko, naturalnie i mogą być synchronizowane z tempem. To najwyższej jakości efekty, które doskonale dopełniają brzmienie instrumentu.
Specyfikacja
Parametry fizyczne
Metalowa obudowa: Wytrzymała konstrukcja z tworzywa sztucznego i metalu, wysokiej jakości gumowane przyciski na panelu
Klawiatura Polytouch™:Półważona, polifoniczny aftertouch, Velocity Note On i Note Off
5 banków pamięci po 128 patchy
Wejścia i wyjścia CV/Gate:
– Obsługa wielu standardów CV/GATE
a) CV: 1V na oktawę +/-5V, 1V na oktawę 0-10V, Hz > V +/-5 V, Hz > V 0-10 V, 1,2 V na oktawę
b) Gate: V-trig, S-trig, 3 V, 5 V, 10 V
c) Zakres Mod In/Out: +/5 V, 0-10 V, 0-5 V, 0-1 V
– Wyjście zegara: 1 PPS, 2 PPQ, 24 PPQ, 48 PPQ, Napięcie zegara – 3V, 5V, 10V
MIDI IN/OUT/THRU: Tryb Voice Overflow do rozszerzania liczby głosów za pomocą innego Hydrasyntha
Wejście pedału ekspresji
Wejście pedału sustain: Wejście automatycznie wykrywające polaryzację
Wejście zasilacza
Port USB: Obsługa USB MIDI In/Out
Wymiary: 556 x 255 x 78 mm
Waga: 3,4 kg
Specyfikacja ścieżki brzmieniowej
8-głosowa zaawansowana synteza Wavetable
2 Oscylatory wavemorphingu:
– 219 przebiegów jednocyklowych
– Tablice Wavetable użytkownika – 8 wybieranych przez użytkownika „list przebiegów” dla każdego oscylatora do tworzenia własnych tablic Wavetable
– Każdy oscylator i patch może mieć własną tablicę wavetable zdefiniowaną przez użytkownika
– Parametr WaveScan do modulacji przez tablice wavetable.
– Keytracking – 0-200 %
– Zakres strojenia +/- 3 oktawy
1 oscylator o ustalonym przebiegu
– 219 przebiegów jednocyklowych
– Zakres strojenia +/- 3 oktawy
– Keytracking – 0-200 %
Po dwa mutatory na oscylator
– FM – liniowa synteza FM: Możliwość wyboru źródła modulacji – Sinus i trójkąt, OSC1, OSC2, OSC3, Mutatory 1, 2, 3, 4, generator szumu, modulator pierścieniowy
– WaveStack – generuje 5 odstrojonych przebiegów ze źródła wejściowego. Regulacja poziomu odstrojenia
– Modulacja szerokości impulsu – Regulacja szerokości impulsu dla WSZYSTKICH przebiegów.
– PWSqueeze – kompresuje środkową część przebiegu. Inny typ PWM
– PW-ASM – 8 regulowanych przez użytkownika punktów ściskania/rozciągania fali – Hard Sync – daje klasyczne brzmienie zsynchronizowanych przebiegów. Możliwość wyboru źródła sygnału wejściowego.
– Harmonic Sweep – powoduje przemiatanie harmonicznych wchodzącego dźwięku.
– PhazDiff – tworzy nowe brzmienie poprzez połączenie technik przesunięcia fazowego i sumowania.
– Regulacja Dry/Wet do miksowania oryginalnego źródła OSC
Generator szumu: Źródła szumu białego, różowego, brązowego, czerwonego, niebieskiego, fioletowego, szarego
Modulator pierścieniowy:
– Wybór źródeł wejściowych: OSC1, OSC2, OSC3, szum, wszystkie wyjścia Mutatora,
– Regulacja głębokości (Depth)
Mikser źródeł dźwięku:
– Miks następujących źródeł: OSC1, OSC2, OSC3, Noise i Ring Mod.
– Regulacja panoramy dla każdego źródła
– Miks routingu filtrów
– Funkcja solo dla każdego źródła (status solo jest zapisywany w patchu)
Dwa filtry:
– Routing szeregowy lub równoległy
– Filtr 1: współczesny filtr drabinkowy (skompensowany) 12 i 24 dB, filtr drabinkowy vintage (nieskompensowany) 12 i 24 dB, Threeler HP, LP, MS20 HP, LP, Bramka dolnoprzepustowa, STN LP, BP, HP, 1-biegunowy LP, 8-biegunowy LP, Filtr głosowy: Parametr kolejności samogłosek, Parametr formantu
– Filtr 2: Płynna regulacja: dolnoprzepustowy > pasmowoprzepustowy > górnoprzepustowy,
Płynna regulacja: dolnoprzepustowy > wycinający > górnoprzepustowy (typu Oberheim SEM)
Specyfikacje modulacji
5 x Generator wolnych przebiegów (LFO):
– 10 fal statycznych: Sinus, trójkąt, kwadrat, piła w górę, piła w dół, S&H, Low random, szum, szerokość impulsu 25%, szerokość impulsu 12,5%.
– Step Wave – 64 kroki, które użytkownik może ustawić (jak sekwencer krokowy): Wygładzanie kroków, Glide kroków, SemiLock do sekwencjonowania wysokości dźwięku
– Synchronizacja zegara
– Faza początkowa
– Opóźnienie startu
– Fade in
– Wzmocnienie wyjścia głównego
– Tryby wyzwalania – mono, poly, free
– Tryb one shot
5 generatorów obwiedni:
– 6 stopniowa obwiednia DAHDSR: Delay, Attack, Hold, Decay, Sustain, Release
– Krzywe nachylenia dla faz obwiedni ADR: Regulacja od w pełni wykładniczej do w pełni logarytmicznej
– Opcja Tempo lub Time umożliwiająca ustawienie długości każdej fazy obwiedni.
– Zapętlanie faz obwiedni AHD do tworzenia modulacji typu LFO.
– Tryby wyzwalania – Legato, Reset, Retrigger
– Trigger Sources – do każdej obwiedni można przypisać do 4 źródeł wyzwalania.
Matryca modulacji:
– 32 gniazda dla tras modulacji źródło-cel
– Sloty matrycy mogą być celami modulacji
8 pokręteł i przycisków Macro:
– Każde pokrętło makra umożliwia sterowanie dodatnie i ujemne dla 8 celów modulacji
– Makra mogą być celami modulacji
Arpeggiator:
– Parametry arpeggiatora mogą być celami modulacji.
– Tryby: W górę, w dół, góra/dół, w górę i w dół, losowo, kolejność nut, akord, pattern
– Oktawa: Zakres, 1,2,3,4
– Kolejność grania dźwięków: Góra, dół, góra/dół
– Swing
– Czas bramki
– Ratchet – powtarza dźwięki
– Chance – ustawia, jak często pojawia się Ratchet.
Specyfikacja efektów
Efekty pre- (przed Delayem i Reverbem): Chorus, Flanger, Rotary, Phaser, Lo-Fi, Tremolo, EQ, Compressor (z side chain), Distortion
Delay: Tape, Ping-pong, Analog, PitchShift, Reverse, Filter delay
Reverb: Hall, Room, Pate, Cloud
Efekty post- (po Delayu i Reverbie): Chorus, Flanger, Rotary, Phaser, Lo-Fi, Tremolo, EQ, Compressor (z side chain), Distortion